*

Riku Österman "Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään."

Kiina tukee ympäristöystävällisiä autoja, entäpä Suomi?

ChineseFlag.jpg

Kiina on päättänyt kokeiluluonteisesti tukea suurissa kaupungeissa julkiseen liikenteeseen käytettäviä ympäristöystävällisiä autoja. (linkki)
- Hybridiautot saavat 50 tuhannen yuanin (n. 5 700 EUR) tuen,
- sähköautot saavat 60 tuhannen yuanin (n. 6 800 EUR) tuen,
- polttokennoautot saavat 250 tuhannen yuanin (n. 28 500 EUR) tuen, ja
- yli 50%:sti sähköllä kulkevat bussit saavat 600 tuhannen yuanin (n. 68 tuhatta EUR) tuen.

Suomi?

No, Työ- ja elinkeinoministeriö on perustanut työryhmän miettimään sähköautojen käyttöä (linkki). Olen iloinen siitä, että asia koetaan tärkeäksi. Itse jättäisin kuitenkin liiketoimintamahdollisuuksien miettimisen yksityisen sektorin huoleksi, ja keskittyisin pohtimaan, kuinka sähköautojen käyttöä voitaisiin Suomessa edistää. Voisimme aloittaa poistamalla sähköautoilta käyttövoimavero, kuten ehdotin viime viikonloppuna (linkki). Olisiko syytä myös miettiä autoveron alentamista, tai Kiinan tyyliin suoranaisia tukia julkisessa liikenteessä käytettäville ympäristöystävällisille autoille?

Mitä suomalaisiin sähköautoyrittäjiin tulee, toki hyviä suunnitelmia kannattaa rahoittaa Sitran pääomarahoituksen ja tarvittaessa myös Finnveran luottojen avulla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Juha Väänänen (nimimerkki)

"- Hybridiautot saavat 50 tuhannen yuanin (n. 5 700 EUR) tuen,
- sähköautot saavat 60 tuhannen yuanin (n. 6 800 EUR) tuen,
- polttokennoautot saavat 250 tuhannen yuanin (n. 28 500 EUR) tuen, ja
- yli 50%:sti sähköllä kulkevat bussit saavat 600 tuhannen yuanin (n. 68 tuhatta EUR) tuen."

Terve Riku.

Otan kantaa nyt maallikkona ja aika tunteen pohjalta.

Hybridiautot ovat huuhaata.. Näin dokumentin USA:ssa ko. autoista niin pitkillä matkoilla mm. mitään merkittävää kulutus eroa ei tullut. Suurena miinuksena oli säilytys tilat. Kohteena oli 4 henkinen perhe ja hinta ko. autolle älytön.
Hybridi auto on nyt omasta mielestäni ylihypetetty. Täytyy muistaa, että myös tavalliset autot kulutuksissaan ja päästöissään ovat kehittyneet valtavasti. Ford Fiesta Van n. 4 l satasella. Ei paha.

Sähköautoja kannatan. Suomessa Itella niitä taitaa jonkin verran käyttää. Oivallisia kaupunkialueella. Kunhan saadaan se hinta alas, ja myös sähköntuotantoon tarvittavat asiat olisi saatava kuntoon.

Polttokennoautoista en tiedä juuri mitään.

RÖ: Minäkään en hirveästi usko hybridiautoihin, juuri noista syistä joita mainitsit. Polttoaineen kulutuksessa ei ole mainittavaa säästöä, ja hyvillä säilytystiloilla varustettuja malleja ei vain ole saatavilla. Onneksi kehitteillä on ns. plug-in hybridimalleja, eli malleja, joissa akkuja voi ladata myös töpselistä. Näillä jo luulisi pääsevän parempiin polttoaineen säästöihin.

Polttokennoilla voidaan käyttää polttoaineena vetyä tai metaania. Vedyn palaminen on täysin hiiletöntä, ja metaaninkin palamisesta syntyy hyvin vähän hiilidioksidia bensaan verrattuna. Ongelmana näissä on polttoaineen varastointi ja siihen liittyvät turvallisuusriskit.

Juha Väänänen (nimimerkki)

Mutta sitten perään on heitettävä huolestuttava tieto.
Kiina aikoo kasvattaa 15%:lla kivihiilen tuotntoa muutaman vuoden aikana.
Tää on vähän komsii komsaa juttu.

Lun Kiina olisi vähän avoimempi kuten USA mistä tietoa saa hyry mykky, niin luulisin sieltä löytyvän aikamoisia pommeja. Nyt ovat keinokastelullaan mokaamassa omat pohjavetensä totaalisesti. Eli pillillä kun imee niin joskus pohja tulee vastaan.

Ko dokumentissa nimenomaan oli huoli siitä, että Kiina pumppaa sitä vettä jo kerroksista mistä ei saisi ja se aiheuttaa taas varsinaiseen pohjavetsivarastoihin häiriöitä jonka seurauksen maan pinta ei enään imeytä sateita ja ns. varsinaiset pohjavesi varastot eivät täyty, koska maanpinnan koheesio on mennyt päin peetä.

RÖ: Kiinassa muhii tosiaan aikamoisia ympäristöpommeja, jotka kaikki liittyvät siihen, että vaurastuminen länsimaiselle elintasolle on Kiinalle tärkeämpi tavoite kuin ympäristönsuojelu. Hiilidioksidipäästöt (CO2)kasvavat kovalla vauhdilla. Nyt ne ovat Yhdysvaltain tasolla. Täytyy kuitenkin muistaa että per capita mitattuna Kiina päästelee kuitenkin vain n. 5 tonnia CO2:a kun Suomessa lukema on 10 ja Yhdysvalloissa melkein 20. Kiinassa on vaan niin paljon ihmisiä...

Joo, ei ole syytä fanittaa Kiinaa. Eikä Yhdysvaltoja. Mutta jos Kiinan kaltainen saastuttajahirviökin tukee ympäristöystävällisiä autoja, niin miksi Suomi ei sitä tekisi?

Toimituksen poiminnat