*

Riku Österman "Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään."

Vapautetaan sähköautot käyttövoimaverosta!

Liikenteen pakokaasut ovat merkittävä haitta. Bensa- ja dieselkoneista vapautuu hiilidioksidin lisäksi typen oksideita ja pienhiukkasia. Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus kasvaa, ilmasto lämpenee ja meret happamoituvat. Samalla kaupunkien ilmanlaatu huononee. Mikäpä olisi parempi keino lopettaa liikenteen pakokaasut kuin vaihtaa sähköautoon?

Reva Electric Car.jpg
(REVA sähköauto)

Sähköautot eivät ole mikään tulevaisuuden kalpea aavistus, päinvastoin. Sähköautoja on kehitetty ja valmistettu koko autoilun historian ajan, aina 1800-luvulta lähtien. Moderneja sähköautoja valmistetaan ja myydään tälläkin hetkellä. Norjalainen Think Nordic AS valmistaa TH!NK City –autoa, joka kulkee yhdellä latauksella 185 kilometriä. Muita markkinoilla olevia sähköautoja ovat REVA ja Tesla Roadster.

Itse asiassa myös hybridiautot, kuten Toyota Prius, ovat sähköautoja. Ne kulkevat pelkästään sähköllä silloin kun akussa on virtaa, ja energiankulutustarve ei ole kova. Ainoa syy miksi Priusta ei voi ajaa kokonaan sähköllä, on se, ettei siihen pysty tankkaamaan sähköä.

Sähköautojen oleellisin heikkous polttomoottoriautoihin verrattuna onkin tankkauksen haasteet. Sähköauton akuston lataus kestää helposti tunteja, kun taas bensat tai dieselit saa tankilta kyytiin minuuteissa. Siksi onkin innostavaa lukea, kuinka Tanskaan rakennetaan sähköhuoltoasemia, joissa saa nopeasti vaihdettua auton akuston. (linkki) Jos autoilija voisi luottaa siihen, että aina n. 20-30 kilometrin säteellä olisi huoltoasema, jossa saa vaihdettua ”tyhjän” akuston ”täyteen”, suurin sähköautoilun este poistuisi. Vaikka pistokkeesta lataaminen säilyisikin edullisempana ja siksi pääasiallisena tankkausmuotona, mahdollistaisi huoltoasemaverkosto pitemmät automatkat ja huolettomamman ajotavan.

Miksi tällaista huoltoasemaverkostoa rakennetaan Tanskaan, eikä vaikkapa Suomeen? Iso syy on varmasti siinä, että Tanska ei peri sähköautoista autoveroa, vaikka bensa-auton vero on 180%. Suomi ei samalla tavalla tue sähköautoilua, Suomessa sähköautot ovat käyttövoimaveron piirissä.

Mielestäni sähköautot tulisi viipymättä vapauttaa käyttövoimaverosta, jotta tämän päästöttömän autoilumuodon yleistymistä ei jarrutettaisi. Jos olet kanssani samaa mieltä, käyhän allekirjoittamassa adresssi:
http://www.adressit.com/sahkoautot-vapautettava-dieselverosta

Better Place on saanut sijoittajansa vakuuttumaan, että sähkönjakeluinfrastruktuuria kannattaa kehittää, ja rakentaa saamallaan rahoituksella sähkönjakeluverkostoa viiteen maahan. (linkki) Löytyiskö Suomesta yrittäjää ja rahoitusta yrittäjälle tällaisen rakentamiselle?

Lisää tietoa sähköautoista Wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6auto

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän timok kuva
Timo K

Adressi on jo allekirjoitettu. Itse seurailen myös tätä http://www.sahkoautot.fi/ hanketta. Pelle Pelottomat vauhdissa. Ehkä jotain saavat aikaankin. Into ainakin riittää.

Käyttäjän juhopaavola kuva
Juho Paavola

Käyttövoimaveroja ei suinkaan tulla poistamaan vaan korottelemaan rutkasti. Kokoomuksen ja kepun Suomi koko maailman sosiaalitoimistona politiikka tulee nimittäin sen verran kalliiksi ettei rahat riittäisi edes hyvinä aikoina, tulevista ajoista puhumattakaan.

Juhani Putkinen

"Mielestäni sähköautot tulisi viipymättä vapauttaa käyttövoimaverosta"

Niin minunkin mielestäni. Myös autoveroa olisi mielestäni alennettava oleellisesti sähköautoilta - se laskisi hankintahintaa ja auttaisi yleistymisessä. Yleistyminen taas auttaisi pikalataustolppien ilmestymiseen huoltoasemille.

Käyttäjän rikuosterman kuva
Riku Österman

Kiitos Timo ja Juhani hyvistä pointeista. Tuo sähköautojen autoveron alentaminen voisi olla hyvä idea, täytyy perehtyä siihenkin tarkemmin.

Taru (nimimerkki)

Huoltoasemaverkosto, jossa asema 20-30 km välein "akunvaihtoa" varten. Tästähän tulee mieleen entisaikojen Kievari-järjestelmä. Silloin vain vaihdettiin hevosia. Voisikohan menneestä ottaa jotain oppia nykypäivään?

K Veikko

Kievari-järjestelmä

Sitähän se on. Teet sopimuksen [shellin] kanssa ja sopimus takaa käyttöösi toimivan akun. Akkumaksun lisäksi maksat käyttämästäsi energiasta.

Nyt voit vaihtaa akut täysiin niin usein kuin haluat, maksat vain käyttämästäsi energiasta. Voihan bensaakin tankata vaikka tankki ei olisi tyhjä ja maksat vain tankkaamastasi bensasta.

Toimituksen poiminnat